torsdag 29. november 2007

Jul og reklame

En dag jeg kom hjem fra skolen, satte jeg meg ned ved kjøkkenbordet for å spise middag. Med det første jeg satte meg la jeg merke til en bunke med utallige reklameblader og foldere. Det er helt utrolig hvor mye post det kommer i løp av desember måned. De er røde, grønne, hvite, lilla, sølv og gull, julens egne farger. Det er noe eget med dem. Ett minne om jul. Mange mener reklame er negativt og at det påvirker en alt for mye. Men er ikke det hele cluet med reklame?

Jeg må innrømme at jeg har tittet i nokså mange reklameblader i år. Jeg hadde nemlig ikke peiling på hva jeg skulle ønske meg til jul. Nå derrimot har jeg klart å ruske sammen enn del og laget en ønskeliste. Det er utrolig hvor mye det finnest på markede; mobiltelefoner, Mp3-spillere, møbler, spill, konfekt osv. Du kan ønske deg utallige ting, men alikevel er det vanskelig å finne på hva du vil ønske deg. Er det fordi vi lever i en verden der alle har alt?

Mor sa til meg at det var så vanskelig å kjøpe julegaver. Ungene nå til dags har alt de trenger. Det er nesten umulig å bare gå ut å kjøpe noe. Du må vite hva de ønsker seg eksakt. Og så kjøpe dette. Men hva blir morroa da? Dersom du vet hva som skjuler seg bak det flotte innpakkningspapiret til hver eneste en av gavene. Jeg selv synes det er litt dumt når jeg vet hva jeg får til jul. Det er mye kjekkere viss jeg kan åpne en gave og bli glad og overrasket over det jeg får.







Jeg vil altså konkludere med at reklame er koselig og nyttig, spesielt nå i juletidene, og at julegavene burde bli mer en hemmelighet, slik som før i tida!

1 kommentar:

Unknown sa...

Eg likar å tru at grunnen til at det er vanskelig å finne noe å ønske seg er at eg er kritisk og ønsker meg ikkje sånt som eg ikkje treng. Eg vekt på at eg likar å tru dette. Eg trur ikkje det er sånn, egentlig... :D