onsdag 14. november 2007

Damene først?


Jeg irriterer meg temmelig mye over denne og de nyere Bohus reklamene. De nye reklamene fremstiller kvinner som patetiske, undertrykte husmødre som må ha mannens tillatelse for å kjøpe et nytt bord, en ny stol o.l. Mens i denne reklamen sier de at vi bare kan drite i mennene. Innredning handler om oss kvinner. Er ikke det det vi kan kalle en motsetning?

Nå fremstiller plutselig Bohus' reklame menn som uinteresserte, dumme individer, som hverken vil eller klarer å tenke på fornyelser i hjemmet. Det er jo helt idiotisk. Jeg tror menn nå til dags både har god teft og god interesse for slike tema. De er opptatte av å ha det nyeste og stiligste til hjemmet. Hva er det da med reklamemakerne som må ty til disse 50-talls klisjeene?

Nå som det er så mye snakk om likestilling. Hva med denne situasjonen? Dersom kvinner hadde blitt fremstillt på samme måte i en reklamesituasjon, hadde den blitt fjernet glatt på grunn av diverse ombud og forkjempere.

Mange menn liker å fremstille seg som gentlemenn. Jeg tror at i de fleste tilfeller, vil en mann lytte til en eventuell "bedre halvdel" i en innrednings situasjon, men det betyr hverken at denne bedre halvdelen skal bestemme alt, eller at mannen er likegyldig.

Min teori på denne reklamen er at menn nå vegrer seg for å gå på Bohus å handle dersom de skal ha noen nye innrednings objekter. Og det av den enkelte grunn at Bohus virker mannefiendtlig. I et samfunn av stadig flere enslige, der mange av disse enslige er menn, kan jeg ikke forstå at en slik overdrevet kvinnerettet reklame kan gi god butikk for Bohus.

Ingen kommentarer: