tirsdag 2. oktober 2007

Berlinerpoplene

Av Anne B. Ragde

Anne B. Ragde debuterte i 1990 med romanen En tiger for en engel, og har senere utgitt flere romaner og novellesamlinger. Hun har også skrevet flere bøker for barn og ungdom, og for biografien Sigrid Undset (2001) ble hun tildelt Brageprisen. For Berlinerpoplene (2004) fikk hun Riksmålsforbundets litteraturpris, og for Eremittkrepsene (2005) ble hun tildelt Bokhandlerprisen og Den norske leseprisen. Disse to romanene ble en stor suksess med et samlet opplag på 500.000, og de skal utgis på en rekke språk, bl.a. engelsk, tysk og italiensk. Berlinerpoplene er satt opp som teaterstykke på Trøndelag Teater og filmatisert for TV.

Tre svært ulike brødre samles rundt morens dødsleie. Eldstemann Tor driver slektsgården, Margido eier et lite begravelsesbyrå, og Erlend jobber som vindusdekoratør i København. De har ikke sett hverandre på mange år, og møtet blir skjebnesvangert for dem alle tre.

Berlinerpoplene er en roman om å forsøke å rive over røttene sine, bare for å oppdage at de stikker dypere enn man trodde. Og om plutselig å avdekke røtter man ikke ante fantes.

- fra baksiden av boken

Etter mange anbefalinger bestemte jeg meg for å ta fatt på boken Berlinerpoplene under dette leseprosjektet. Jeg glede meg til å komme lenger i boken. Til nå har jeg kommet til side 44, og det er her den virkelige handlingen starter. Helt frem til nå har jeg følget Margido under hans oppdrag som arbeider i et begravelsesbyrå. Ett tragisk selvmord, fasadene Margido må leve med og trøsten folkene rundt han søker. På den siste siden av kapittelet får han en telefon av storebroren Tor som han ikke har hatt kontakt med på lenge. Tor forteller han at moren deres ligger på sykehuset på grunn av slag. Margido bestemmer seg for å reise inn til henne.

Jeg gleder meg til å lese videre og se hva som hender!

1 kommentar:

Leif Harboe sa...

Anne B. Ragde er uhyre populaer, men hun blir ogsaa kritisert for aa vaere for kommersiell, men jeg har ikke leste noe av henne (som jeg kan huske) saa jeg vet ikke om det er noe i denne kritikken.