søndag 13. januar 2008

Aktivt verdivalg

Hver dag tar vi valg. Noen legger vi godt merke til, mens andre er mer ubevisste. Vi mennesker har et aktivt verdivalg. Det vil si at vi selv velger hvilke valg vi vil ta. De valgene vi tar får konsekvenser i framtiden, og det er derfor det kan være vanskelig å ta en avgjørelse i forhold til dette. Du skriver historien om livet ditt med de valgene du gjennomfører. Og det vil jeg kalle litt av et press!

Etter som du blir eldre lærer du gradvis hvordan du skal takle valg. Selv om det ganske lenge er foreldrene dine som tar de fleste. Du lærer hva som er rett og galt. Og siden du vet det, kan du ta de rette valgene. Ettersom du blir eldre legger foreldrene dine mer vekt på at du skal klare å ta dine egne valg. Og det er ikke alltid like lett. Ett dumt valg kan føre til flere dumme. Og ett godt valg kan føre til flere gode.

I ungdomsårene maser de voksne om at du må tenke godt gjennom ting, før du tar de valgene du tar. De legger stor vekt på utdannelse, venner og forholdet til alkohol og røyk. Det er fordi akkurat disse tingene påvirker framtiden din mye. Den utdannelsen du tar vil få en del å si i hvordan økonomien din blir. Det blir sagt at du blir likere de du er sammen med. Og da har jo vennene dine en viktig rolle.

Når du har tatt et valg er det ganske viktig å stå for det. Det er sjelden mulighet til å angre seg og velge noe annet. Ofte er det vanskelig å stå for valget ditt dersom du er alene om det eller om du er med i en minoritet. Det er lett for å bli press til å ta det samme valget som flertallet. I slike tilfeller tror jeg likevel det er lurt å stå for det du har tatt. Tar du de samme valgene som alle andre, blir framtidene deres likere. Og hva er vell gøy med å ha en framtid lik alle andre? Det er en mening med at alle mennesker ikke er like!

Ikke alle valg er like store og meningsfulle som valget av utdanning, venner osv... Du gjør mange små valg hver dag. Og de valgene du gjør i dag, får konsekvenser i morgen. Det kan være motiverene å tenke på når du velger å smile til en medelev i steden for å være negativ og sur.

Selv synes jeg det er ekstra vanskelig å ta valg nå. Det har nok noe med at de valgene jeg tar i ungdomsårene legger grunnlaget for hvordan livet mitt blir når jeg er voksen. Jeg vet at jeg har et aktivt verdivalg, og at jeg selv må ta følgene av valgene jeg tar. Det er litt skummelt at foreldrene mine ikke lenger bestemmer, men det er jeg. Jeg må selv bestemme, og gjør jeg feil er det mitt problem. Heldigvis går det an å få rettledning og rådgiving. Jeg skal tenkte nøye gjennom omgivelsene og valgene mine før jeg tar noen. Det går bare ann å leve livet en gang, så jeg skal være påpasselig med hvordan jeg velger å leve det! Jeg stoler på Gud!

Ingen kommentarer: